Praha 2012 Del 2

Lørdag formiddag etter frokost vandra vi ned mot Old Town Square igjen. Før vi kom ned dit var vi innom «Adam og Eva – kirken«. En utrolig flott gammel kirke fra 1400 – tallet som ligger rett ved torget. Vi fikk desverre ikke ta bilder der inne men den er et «must» hvis en er i Praha. For å komme inn i selve kirken er det litt snirklete men er en først inne så bare donerer en noen mynter så kommer en helt inn og det er verdt det. Tycho Brahe ligger også begravd der inne med ordene «Non facses necopes sola artis sceptra perenat» på veggen ved siden av. Ordene betyr «Hverken makt eller rikdom, men kun kunstens og vitenskapens velde består.»

Adam og Eva kirken

Etterpå mens vi sto der midt på plassen for å finne ut hvor vi skulle gå videre la jeg merke til noe i bakken som grep tak i min nysgjerrighet. Det visste seg å være «Praha Meridianen». Den ble brukt fra 1652 til å fortelle når klokken var akkurat 1200. Når solen sin skygge var på den var klokken 1200.

MERIDIANUS QUO OLIM TEMPUS PRAGENSE DIRIGEBATUR som betyr - Her ble tiden i Praha satt

Vi hadde tenkt oss avgårde for å se Den Jødiske Kirkegården som ligger i det jødiske området Josefov. Denne kirkegården er spesiell fordi det er 12 000 gravsteiner på et lite området og det begravd mennesker i flere lag nedover. Det kan være opp i mot 100 000 begravd der inne sies det. Kirkegården ble brukt fra tidlig 1400 – tall og frem til 1878. Når vi kom frem fant vi ut at vi hadde ikke lest oss opp slik vi burde for det var stengt på lørdager. Dumt for oss og andre som sto utfor der men slik er det bare i blant. Eva og jeg hadde en idè om at vi kunne få det til før vi skulle reise hjem søndag formiddag.

Siden vi ikke kom inn dit bestemte vi oss for å gå langs elva mot en bygning som jeg hadde sett meg ut å ville se. The Dancing House i Praha ble oppført på midten av 90 – tallet og har en spesiell design som jeg jo liker. Bygget var flott men det eneste dumme var at det lå rett ved et trafikkert lyskryss så det var mange biler og trikker der hele tiden. Vi hadde tenkt å gå opp i den franske restauranten som heter Celeste og ligger øverst i bygget for en liten pitstop men det gikk ikke. Det var spiseplikt der når vi var der dessverre for jeg hadde lest at det var et fint sted.

The Dancing House

Vi var fortsatt klare for en liten pitstop så vi bestemte oss for å gå oppover i en gate som lå der på jakt etter en liten kafè. Det var ikke så mange kafèer i det området så før vi fant en fant vi ei nye kirke vi gikk inn i. Jeg har ingen idè om hva som er navnet på den kirka men fin var den inni av det vi så. Det var stengt for oss så bildene er tatt fra vinduet utenfor.

Vet ikke navnet på kirka

Omsider noen kvartaler opp forbi der fant vi et lite lokalt sted som heter «U Vocka». Inne på den lille pubben kjøpte vi den billigste ølet vi hadde på turen. For 0,5 l koster det 24 KC (7,1 Nok) og for 0,3 l koster det 16 KC (4,7 nok). Det var riktignok ikke det beste ølet (Kozel) men hva gjør vel det når det er billig.

Jakta nå gikk på å finne Leica – musèet i byen for vi ville på fotoutstilling der men det var ikke det letteste å finne fant vi ut. Vi gikk gate opp, ned, på langs og på tvers før vi fant det. Før det var vi innom Wenceslas Torget der blant annet nasjonalmusèet ligger. Det er et torg men ligner mest på ei gate på 750 meter men det er mange butikker der samt en statue av Sankt Wenceslas.

Wenceslas Torget

Det viste seg at mùseet ikke lå lenger borte en 5 minutter fra torget så da fikk vi med oss en fin liten utstilling der før vi spiste middag på TGiF som vi fant ikke langt borte. Etter en grei middag der gikk vi opp mot gamlebyen igjen. Vi trodde det var lenger å gå enn det visste seg så plutselig var vi der. Så etter en kjapp tur innom The Hardrock Cafè i Praha for noe handling gikk turen opp på en takterrasse vi hadde sett oss ut dagen før. Den ligger oppe på et hotell som heter Hotel U Prince. En utrolig flott bar/restaurant som ligger utendørs men med glassvegger og tak samt varmeovner så vi ble der i flere timer før vi tusla tilbake til hotellet igjen. Maten var kjempegod ifølge de andre to og ikke minst billig.

Utsikten fra takterrassen

Dagen etterpå gikk med til en kjapp frokost før Eva og jeg gikk ned for å se Den Jødiske Kirkegården. Når vi kom ned viste det seg etter at vi hadde stått i en 20 – minutters kø at de ikke tok kredittkort – bare «hard cash». Siden vi ikke hadde nok og var i noe tidsnød bestemte vi oss for å droppe det men vi gikk rundt heller og da fikk jeg tatt noen bilder gjennom ei dør vi fant.

Den Jødiske Kirkegården

Så var turen slutt. Det var på tide å reise ut til flyplassen for å reise hjem men jeg må si at Praha frister til gjentakelse for byen var flott på alle måter!

This entry was posted in Europa, Tsjekkia. Bookmark the permalink.