Praha 2012 Del 1

Første tur dette året gikk til Praha i Tsjekkia. Det var egentlig ikke en tur som var så veldig planlagt men det er rart hva en klarer å få til på litt over ei uke. Vi reiste ned sist torsdag fra Stavanger med Lufthansa til Frankfurt. Derfra skulle vi fly til Praha med Lufthansa men det gikk ikke siden flyet var forsinka så vi endte opp med Czech Airlines som fløy oss frem. Veldig hyggelige ombord og god service. Flyet var en gammel Boeing men det gikk jo bra det også.

Siden vi reiste lett var vi kjapt ute og fikk tatt ut penger. Drosje fikk vi også fiksa som kjørte oss rett til hotellet vårt. Hotellet vi hadde booka var Hilton Prague Old Town. Det er nok det fineste Hilton – hotellet jeg har vært på. Veldig hyggelig betjening og flott hotell med fine rom og en kjempebra beliggenhet. Vi var i gå – avstand fra gamlebyen og det var jo praktisk siden mye av det vi ville se var der. Den kvelden gjorde ikke vi ikke så mye annet enn å få i oss en middag på italiensk restaurant som heter Ristorante Longiano i nærheten av hotellet. Vi vandra litt rundt etter det men så var det i seng. Vi skulle opp tidlig neste morgen for å få med oss alt vi hadde planlagt.

Fredagen kom og vi fant oss en lokal liten cafè som heter CorsoCafè. Den ligger bare to minutter å gå fra hotellet og der var frokosten så bra at vi var der alle tre morgenene. Skal du innom for frokost så bare må du bestille denne retten her:  Fried eggs with ham or bacon or grilled Vienna sausages, bread and butter. Er den beste «steikt egg» jeg har hatt noen gang. Se bildet under!

Egg og bacon mm. på CorsoCafè

Etter denne frokosten her var vi klare for en dag fullt med sightseeing og opplevelser. Vi hadde egentlig ingen planer av hva vi skulle se først annet enn bare å gå rundt å se hva som dukka opp først. Det første vi gjorde var noe ingen av oss hadde tenkt på i det hele tatt og det var et sjokolademuseum i gamlebyen. Det ligger vegg i vegg med en butikk som som lager sitt eget godteri og de har mye godt der inne så det er vel verdt et besøk.

Sjokolademuseum

Når vi var ferdige der gikk vi ned til The Old Town Hall som ligger ved Old Town Square. Det er der den Astronomiske klokken er. Hver time kan en se Paraden til Apostelene marsjere der samt det står en kar i toppen av tårnet å spiller en liten fanfare på trompet.

Old Town Hall

Det går også an å gå opp i tårnet mot en liten inngangssum. Vi gjorde det og for en utsikt. Kjempebra! Se bildene under!

Utsikt mor sør

Utsikt mot vest

Utsikt mor Nord

Utsikt mot øst

Når dette var gjort så var det bare å labbe nedover mot Karlsbroen. Den er jo verdenskjent så den var vi nødt til å få med oss. Broa var fin den men jeg vet ikke. Det var bare en bro med noen fine statuer på. Jeg så andre ting i den byen som jeg likte bedre.

Karlsbroen

Vi hadde sett oss ut slottet i Praha så etter broen var det bare å ta fatt på bakken oppover.

Opp mot slottet

Den ligger i åssiden ovenfor byen og er lett å se. Slottet er veldig gammelt og det ble grunnlagt i år 884 – 885 av Prins Borivoj. Det er også verdens største slottskompleks. Utsikten derfra over elva Vltava og gamlebyen er verdt turen opp.

Praha Slott

Inne i slottskomplekset ligger også en veldig gammel og flott katedral som heter St.Vitus. Den ble bygd i det 14. århundre og i gotisk byggestil. Var utrolig flott inni.

St.Vitus

Når vi var på tur ned igjen gikk vi over en annen bro og der tok jeg dette panoramaet over Karlsbroa.

Pano over Karlsbroa

Vel tilbake nede i byen igjen gikk vi innom en en kirke som heter St.Nicholas. Den ble bygd på 1800 – tallet i barokkstil. Utrolig flott inni men det var rett før stengetid så det ble bare en kort tur.

Etter alt denne sightseeingen tok vi turen innom et handlesenter for å bare se hva de hadde i butikkene her. Kanskje det var noe vi kunne kjøpe. Det var det ikke så vi tusla tilbake på hotellet for en time avslapping før det var middag. Middagen inntok vi på et lokalt sted som heter De La Place som også lå i kort gange fra hotellet. Maten der var kjempegod men servicen var så som så.

Vi hadde bestemt oss for tidligere på dagen at vi ville ned til elva igjen å se hvordan det så ut om kvelden. Karlsbroa er opplyst og det samme er slottet og St.Vitus – katedralen. Det var flott å se det men kaldt.

Kveld ved Karlsbroa

Resten av turen kommer i morgen!

This entry was posted in Europa, Tsjekkia. Bookmark the permalink.