Litauen

Vi reiste hit bort igår. Planen var å fly med SAS via Oslo og så til Palanga men den gang ei. På grunn av underkjølt regn på Gardermoen gikk ikke det. Alle flyene fram til klokken 10.00 var innstilt på grunn av dette og vi måtte snu oss rundt i en fart. Vi hadde til en forandring booka faste plasser så jeg ringte til Widerøe’s siden det var der vi hadde kjøprt billettene våre. Dama jeg snakka med fikk oss med til København og direkte til Palanga derfra så vi tapte ikke mer enn en halvtime i forholdt til når vi egentlig skulle ha vært her.

Det sto på websiden til hotellet at de kunne ordne transport fra flyplassen til hotellet for ca. 30 Euro så når vi kom frem så traff vi på karen som var bestilt for å hente oss. Turen fra flyplassen er på ca. 30 kilometer men det gikk fort unna for de har fine veier her. Grunnen som de skrev på websiden var at det var «hasselfree» men jeg synes ikke det var noe mas når vi kom.

Klaipeda og Palanga

Hotellet vi har her i Klaipeda er Park Inn. Hotellet ligger rett ved et stort kjøpesenter som heter Akropolis. De har mye der inne men om det var så stort vil jeg ikke si. Det var midt på treet av størrelse men de har en god del butikker, restauranter, bowlinghall, kino, innendørs isbane og treningssenter. Å gå dit fra hotellet tar rundt 5 minutter bare. Vi var der i går kveld å kikka samt å spiste middag på en restaurant som heter CanCan Pizza. De har god pizza der for de som er innom på senteret.

Idag reiste vi først til Palanga for å se hvordan det så ut der. Vi tok drosje til byen og betalte rundt om 60 LT for turen som varte i nesten 25 minutter. Palanga er kjent som sommersted med de lange strendene men jeg kan trygt si at om vinteren er det kaldt. Idag var det kald vind så det var ganske surt. Byen var liten og hadde en ei lang gate som jeg vil tro om sommeren er full av liv. Vi så mange restauranter og utesteder som var stengt idag så jeg tror ikke det er noe problem å finne et sted å gå ut hvis en er der om sommeren. Idag når vi var der fant vi et lite sted som var oppe og hadde en kjapp lunch før vi rusla ned på stranden for å se. Piren som er rett ut av hovedgata er 47o meter lang og bygd sent på 1800 – tallet var det første vi så etterpå. Idag blåste det nesten stokker og stein der ute men vi så flere fiskere som sto der ute å fiska. Om de fikk noe vet jeg ikke men jeg håper det for deres skyld siden det var så kaldt. Jeg tror det er veldig fint der om sommeren for strendene var lange.

Etter den lille strandturen gikk turen opp i byen for å se hva annet som var verdt å se men vi så ingenting. Selve byen er liten og har bare ca 17500 innbyggere og det virka som en død by om vinteren så etter en liten pitstop på en kafè vi fant gikk turen tilbake til Klaipeda igjen.

Piren og stranda

I Klaipeda gikk turen først innom sentrum for å se om det var noe der verdt å se. Hotellet vårt ligger litt utenfor sentrum så vi visste ikke hva det var der borte. Igjen så er det sikkert veldig fint der om sommeren men nå på vinterstid var det bare kaldt og forblåst. Noen få butikker rundt om men ikke noe spesielt ellers. Vi hasta jo litt rundt om siden vi frøs slik så det er jo godt mulig vi har gått glipp av noe men dog – jeg ville jo trodd at vi så noe uansett.

Sentrum i Klaipeda

I kveld har vi bare slappa av. Det er ikke så mye å finne på om kveldene virker det som siden mye er stengt ned. Noen restauranter er oppe men det virker stille.

This entry was posted in Europa, Litauen. Bookmark the permalink.