Mt Sinai

I går natt var jentene og jeg ute på tur. Vi hadde bestemt oss for å bli med turen som gikk opp til Mt. Sinai på 2285 moh. Vi møtte ikke altfor opplagte i lobbyen på hotellet der vi skulle bli henta av bussen. Avreise var klokken 2130 fra vårt hotell men siden vi skulle hente andre som også var påmeldt så kom vi oss ikke ut av Sharm før klokken 2315. Selve kjøreturen var på 230 kilometer men med en god minibuss og en sjåfør som ikke holdt fartsgrensene gikk det greit unna. Har ikke vært med før i en minibuss som kjørte i 160 kilometer i timen. Etter 2 små stopp var vi fremme ved St. Katarina – klosteret der bussen ble parkert.

Klosteret var gammelt og et av de viktigste i 3 forskjellige religioner – kristendom, islam og for jødene. Nå er det munker fra Hellas som er der. Det er også der den såkalte «brennende busken som ikke brant ned» som Moses fra bibelen så. Klosteret ligger på 1260 m.o.h. Det er her turen opp til fjellet begynner. Det er 2 veier opp til fjellet – enten via trappene eller «kamel – veien». På oss virka det som om de fleste gikk opp kamel – veien. Det er en fin grusvei å gå. Litt kupert, steinete og noen få trappetrinn rundt forbi. For å komme opp den veien må en tilbakelegge 7 kilometer med vei og 750 trappetrinn til slutt for å komme helt opp. Det er 1025 meter i høydeforskjell fra start til topp så noe bratt var det til tider. Annette og Cathrine gikk i begynnelsen men siden de var småsyke og tempoet var hardt ente de begge opp på hver sin kamel som tok dem opp til der trappene begynte. For det betalte de 100 LE hver. Vi andre i gruppa vår gikk hele veien opp. Det var helt stjerneklart den natta og en måne på ne så det var bra opplyst. Vi fikk utlevert noen lommelykter i starten men for min del synes jeg det var bedre uten. Kulde var et problem for det var mellom 3 – 5 grader bare ute og vi hadde ikke akkurat med oss klær til den bruken. Heldigvis slengte jeg oppi den ene Norrøna – jakken min hjemme så jeg hadde utenpå en fleece og da gikk det seg til for min del. Vi gikk oss varme med en gang men stoppa en så kjente en kulden godt. For jentene sin del var det kaldt å sitte oppe på kamelen så de fikk fort «frysen» i seg.

Opp til Mt Sinai

Til tider gikk vi i kø opp for det var for min del overraskende mye folk som skulle opp der den natta. Senere fikk jeg høre at det var sånn nesten hele tiden. Det vartil og med folk som gikk der når snøen hadde lagt seg også. Da ble veien og trappetrinnene rydda rene for snø av beduinene som jobber der som guider og i kioskene langs etter veien opp. Guiden vår stoppa med jevne mellomrom for å samle gruppen så han hadde oversikt over de forskjellige. Når vi kom opp til trappene så venta jeg på jentene og tok følge dem i begynnelsen. Resten av gruppa hadde gått i forveien. Det var gansk bratt det siste stykke men ikke verre enn at jeg så mange eldre og flere med stav som på død og liv skulle opp virka det som. Når trappene slutta var vi på en liten minitopp rett under den egentlige toppen. Den var 5 minutter lengre opp. På minitoppen var det en klynge med kiosker og et toalett som vi kunne bruke. Hadde bare i bakhodet at for å gå på do der oppe koster det 5 LE. En kan også leie et teppe hvis en fryser for den nette sum av 20 LE. Ellers så selger de forskjellige typer brus, te, souvenirer, steiner, sjokolade og andre småting. Det er lurt å ta med vann og mat med opp selv for det koster mer på toppen enn vanlig. Vi satte oss i en av kioskene for der gikk det an å sitte ned og få varmen i seg. Solen sto opp klokken 0600 så vi satt inne der rundt om 45 minutter å bare slappa av men det var oss. Flesteparten av folkene som var der oppe hadde satt seg på toppen å bare så ut i den flotte naturen mens de venta på solen som skulle melde sin ankomst. Vi syntes det var for kaldt til å gjøre det derfor slappa vi av innenfor i skurene. Litt før solen sto opp gikk også vi opp og når den kom var det å knipse bilder i en fart siden det var så kaldt. Vi hadde en time totalt der oppe før nedstigningen begynte og vi måtte være nede ved klosteret til klokken 0830. Da skulle vi møte guiden som skulle vise oss klosteret. Turen ned gikk selvfølgelig mye lettere enn opp og det var på en myte kjekkere for da kunne vi se oss omkring også. Tiden vi brukte opp var på 2,5 timer og det gikk oppover hele tiden. Ned var tiden bare 1,5 timer. Turen anbefales men ha med varme klær, gode sko og godt mot! Turen vår kosta 300 LE per pers.

Mt Sinai

Bussturen tilbake gikk unna i samme fart som opp til klosteret så bortsett fra en liten stopp i ørkenen var det å få i seg noe mat samt å fortelle Fraffen hva han hadde gått glipp av. Deretter bar det til sengs for å ta igjen tapt søvn. Jeg hadde gått våken da i et døgn.

Et sted i ørkenen

Idag har vi bare slappa av ved poolen og jeg har vært ute å testa en vanntett pose til kameraet jeg kjøpte her nede slik at jeg kunne ta bilder under vannet når jeg snorkla. Den fungerte fint den men den var ikke perfekt. Bildene ble helt greie men det hadde jo vært mye bedre med dedikert utstyr men det hadde jeg jo ikke så da må en gjøre det beste ut av det.

Snorkling i Rødehavet

Vi har også begynt å se på forskjellige ruter å komme oss hjem på.

This entry was posted in Afrika, Egypt. Bookmark the permalink.