Luxor, Hurghada og Sharm el Sheik

Mandag slappa vi bare av ved poolen de første timene. Vi hadde bestemt oss for å ta et lite solgangscruise på Nilen og det var alt som skulle skje den dagen. Fram til da hadde det mer eller mindre gått i ett så det var på tide med en avslappingsdag. Jeg snakka med et lite reisebyrå i Luxor som ordna en båttur for oss av den nette sum 250 LE og da reiste vi ut rundt klokken halv fire og var ute til og med klokken kvart på seks.Vi ble kjørt opp til der byrået hadde båten sin som var rett overfor Luxor Tempel og så slapp de oss av ved hotellet vårt. Må bare si at det var en kjempetur som kan anbefales alle! Båten hadde vi for oss selv og tok ca. 20 stykker hadde det vært fullt men for oss var det helt perfekt. Vi bare kjørte sent oppover Nilen og da det var solnedgang bare stoppa kapteinen båten så vi drev tilbake med strømmen. En flott opplevelse! Vel tilbake på hotellet slappa vi bare av i terrassebaren med noe pils og kortspill. Samme kveld så vi for første gang det flotte skuet det er med fjellet der Kongenes Dal og de andre stedene er når det ble lyst opp med lyskastere. Det skjedde hver kveld vi var der nøyaktig klokken 1900.

Kveld ved Nilen

Solgangscruise på Nilen

Dagen etter gikk med til å se de to templene i byen – Karnak og Luxor Tempel. Begge to ligger i byen og er bare en ti – minutters drosje tur unna. Vi begynte med Karnak som er det største og lå lengst bort ifra oss. Karnak er verdens største tempelkompleks. Hele området er over 2 kvadratkilometer stort og Tempelet til Amun er verdens største religiøse bygning. Prestene som var tilknytta tempelet hadde over 81 000 som jobba i eller for tempelet. Tempelet hadde skip, dyr, byer og mye jordbruksland under seg så de var en maktfaktor i sin tid. I rett over 1500 år var Karnak det mest «religiøst dyrka» stedet og nesten alle kongene i den tiden bygga på noe nytt i sin hersketid. Området er enormt og vel verdt et besøk. Det var opprinnelig en 3 – kilometer lang vei fra Karnak ned til Luxor Tempel som besto av en aveny med sphinxer på hver side. Den er synlig enkelte steder i dag. Karnak ligger i direkte linje ovenfor Tempelet til Hatshepsut på andre siden av Nilen. Inngangsprisen i Karnak koster 65 LE.

Karnak

Luxor Tempel som var andre besøk for dagen var en kjapp liten tur unna med drosje. Drosjen vi hadde tatt fra hotellet venta utenfor Karnak på oss så når vi var ferdige der var det bare å vise seg så kom han. Luxor Tempel ligger midt i byen og det er bygninger og veier rundt hele området. Det er verdt et besøk der også men hvis en kommer direkte fra Karnak som vi gjorde blir det en nedtur. I ettertid hadde det nok verdt bedre å snudd på besøkene, tatt Luxor Tempel først og så Karnak. For å komme inn i dette tempelet koster det 50 LE.

Tempelet i Luxor

Dette var siste dagen i Luxor så vi måtte ordne oss både hotell og transport til Hurghada før det ble for sent også. Vi skulle reise neste morgen så alt måtte fikses. Hotellet som ble valgt i Hurghada heter Safir og transporten vi fikk tak i var en egen minibuss som skulle kjøre oss.

Når morgenen etterpå kom var det å få i seg en kjapp frokost for vi skulle bli henta klokke 0900 for å begynne turen til Hurghada. Minibussturen kosta oss 450 LE og turen var i distanse 285 kilometer å varte i rett over 3 timer. Første kjørte vi langs en av sidekanalene til Nilen oppover til Qena og deretter tok vi av østover å kjørte gjennom ørkenen frem til Rødehavskysten. Når vi kom frem til den begynte turen oppover langsetter kysten til Hurghada viste seg. Selve turen var kjekkest fra Luxor og opp til Qena. Det var mest å se der. Fra Qena og gjennom ørkenen var det til tider interessant men vi ble noe leie etterhvert. Det var mer eller mindre det samme landskapet hele tiden, bare små variasjoner. Jeg er glad vi tok den turen dog for den bidro til mer mangfold av steder og mennesker som vi har sett på denne turen.

Biltur til Hurghada

I Hurghada hadde vi bestilt oss to rom på et hotel som heter Safir Hotel. Vi visste lite og ingenting om dette stedet på forhånd for de har en elendig hjemmeside som det ikke går an å få noe informasjon ut av og på Hotels.com var det ingen stjerner eller «omtaler». Det var heller ikke spesielt billig. Vi kom jo fra Sheraton i Luxor som var et kjempebra hotel og så endte vi opp på dette her. De har egen strand og folkene som jobber der var greie men utover det var det en gigantisk nedtur. Det gikk ikke an å låse terrassedøren og heller hadde de ikke minsafe på rommet. Det var lytt så en hørte når folk gikk i gangene å slamret med dørene. Frokosten er nok det dårligste jeg har vært med på. Den kosta 37 LE og de hadde utrolig lite og dårlig utvalg i mat. Hadde jeg hatt all-inclusive der hadde jeg vært utrolig skuffa. Bassenget var bra og de hadde ei fantastisk god kyllingsuppe men det var det. Internet virka ikke på wi-fi så vi måtte logge oss inn på en av deres maskiner til blodpris. Vi var nesten på nedtelling allerede da vi hadde sjekka inn til vi skulle reise igjen så stor var nedturen. Planen var å ta ferje over til Sharm el Sheik men det gikk ikke. Det viste seg det at da vi kom til ferjekontoret så sa de at på grunn av en muslimsk ferie så gikk ikke ferjene. Nå var gode råd dyre for hva skulle vi finne på nå. Vi hadde ikke tenkt tanken engang at noe slikt kunne skje. Å fly over kom tidlig inn i tankerekka men det gikk bare ett fly daglig til Sharm fra Hurghada og det gikk ikke før om kvelden. Vi kunne fly opp til Cairo og så ned igjen men det var tungvindt. Etter midddag på Hard Rock Cafe i byen fant vi ut at vi kunne booke oss billetter på direkteflyet. En kollega av oss var i Cairo samme dag og fikk sjekka på flyplassen at det var l0 ledige seter igjen på kveldsflyet til Sharm. For oss holdt det med 4 seter men hva ville prisen bli. Vi fikk låne en maskin på HRC mens vi spiste middag der men vi klarte ikke å få betalingen igjennom og det måtte vi få til. Et enkelt søk på nettet visste nemlig det at for oss 4 ville det ikke koste mer enn ca 1300 kroner å fly over til Sharm direkte neste dag. Det var så billig at vi bare måtte få det til på ett eller annet vis. Tilbake på hotellet gikk den første tiden med på å ringe hjem å se om noen klarte å fikse det derfa men det gikk ikke så omsider klarte vi det selv vi Expedia.com. Det ville si at neste dag skulle vi bare sjekke ut av hotellet og så slappe av ved poolen til det var på tide å dra derfra.

Dårlig hotell i Hurghada

Når tiden omsider kom til at det var på tide å dra mer eller mindre insisterte vaktene ved hotellet at vi skulle betale 50 LE for hver sin drosje til flyplassen. De mente at vi ikke fikk det billigere. Tull og tøys. Vi måtte ha to grunnet bagasjen så det var en ting men når det viste seg at begge drosjesjåførene betalte penger til vaktene som takk for hjelpen at de skaffa dem kunder så ble det for dumt. Det var jo overprising men vi var leie og ville bare reise. Jeg skulle skifte klær og bestemte meg for at det skulle jeg gjøre på flyplassen før vi sjekka inn. Vi kom inn i terminalen og jeg fant meg et toalett der jeg kunne skifte men før jeg kom så langt så kom det en kar etter meg inn på toalettet å skulle ha penger av meg. For hva da? Spurte jeg. Han bare gjentok på dårlig engelsk: Money, 20 Euro! Nå begynte jeg å bli «litt» irritert også for jeg skulle jo bare skifte klær i en fart. Tipskulturen her nede er på trynet dårlig. De skal ha penger for alt. De insistere mye så mange steder har vi måttet tviholde på våre egne ting for vi vet at lar vi dem gjøre det de vil så skal de ha penger. Jeg har ingen problemer med å tipse hvis jeg er fornøyd med en tjeneste eller en god middag men å gi penger bare fordi noen står foran meg på et toalett på en offentlig flyplass – da blir jeg irritert. Det endte opp med at jeg ga noen få LE jeg hadde i lommen. Jeg har pådratt meg en kraftig forkjølelse her nede og i og med at det et skiller mange grader fra dag til kveld her så må jeg ha på meg varme klær om kvelden så jeg ikke fryser. Derfor måtte jeg skifte klær. Cathrine og Annette traff samme kar på dametoalettet og også der ville han ha penger av de men der sto han på utsiden når de kom ut så de bare gikk rett forbi han.

Flyturen over gikk med Air Egypt Express som fløy oss over med en Embraer 170. Det var et nytt og fint fly men de som jobba i kabinen hadde ikke helt kontroll på hva de drev på med. Ikke hadde de noe særlig til sikkerhetsopplysninger før vi dro. I min setelomme lå det heller ikke nødsituasjonskjema. Når flyet begynte å «taxe» hadde de ikke lukka igjen lukene hvor håndbagasjen ligger så den delen tok Annette seg av i begynnelsen før de fant ut selv det var en lur ting å gjøre. Det var en kort tur – bare 25 minutter fra take-off til landing.

Taxituren fra flyplassen kosta oss 100 LE etter noe forhandling. De begynte på 200 LE som er altfor dyrt for den distansen på 25 minutter.

Å komme frem til Hilton Sharm Waterfalls var en åpenbaring. Vi så med engang vi kom frem at her var det bra. Hotellet har 5 stjerner og er en kjempestor resort. Bagasjen vår ble satt igjen ved security ved veien der den ble henta og så kjørt sammen med oss ned til rommene våre som er 2 Deluxe – rom med havutsikt. Her har de 7 bassenger, samt 4 restauranter og flere barer. De har egen strand hvor en kan snorkle nesten rett ut av stranden. Det negative er at de har ikke gratis internet. Det er dyrt! 10 LE for 10 minutter, 30 LE for en halvtime, 45 LE for 45 minutter og 500 LE for ei uke og det går bare an å ha det siste alternativet fra rommet siden det da er kabla nettverk. I disse dager bør slike ting være inkludert. Samtidig så må det sies at de minuttene en kjøper tilgang til bare kan brukes en gang. Det vil si – kjøper en 10 minutters tilgang kan en en ikke dele de opp. Utover det er det et kjempested. Anbefales!

Hilton Sharm Waterfalls

Vi var en liten tur innom Nama Bay igår kveld for å se oss omkring samt få oss en middag. Vi hadde blitt anbefalt av Siri (kollega fra jobb) en meksikansk restaurant i byen som skulle være god så vi endte opp der. Fantastisk mat så vi skal der en gang til i løpet av uken vi er her. Hvis noen skal ned her så heter stedet enkelt og greit «Mexican Restaurant» og ligger nesten rett overfor Hard Rock Cafe på siden av Little Buddha. Annette og Cathrine har hatt litt mye nærkontakt med moscito her nede så en tur innom et lokalt apotek var også nødvendig. Annette har fått 70 og Cathrine har fått 50 myggstikk hver så noe god salve var på sin plass å kjøpe.

This entry was posted in Afrika, Egypt. Bookmark the permalink.