Finland og Tallinn

I mai gikk turen til Finland og vi hadde bare tenkt å være der noen få dager for å se oss omkring. Vi la oss inn på Radisson Blu Seaside i Helsinki. Turen herfra gikk via Oslo og direkte til Helsinki med fly. Når vi hadde sjekka inn var det ut å kikke oss rundt om i sentrum. Middagen ble inntatt på en nepalske restaurant vi fant.

Vi hadde sett at det gikk ferge over til Tallinn fra havna i Helsinki så dagen etter var vi klare å gikk bort dit å fikk oss hver sin tur/retur billett så fikk vi Estland også med oss. Det var bare en liten dagstur men nok til at vi fikk tid til å gå innom en lokal pub i havna i Tallinn å få i oss hver sin halvliter før det bar tilbake. Båten var fin og turen tok ca. 2 timer hver vei. Billig var det også.

Hotellet, Båten og Tallinn havn.

Når vi kom oss  i land igjen i Helsinki tok vi drosje direkte til en ny del av havna for da skulle vi ut til Sveaborg. Sveaborg er et av verdens største kystfort og ble begynt bygd i 1748 av Sverige. Finland lå inn under Sverige på den tiden. Området var kjempestort og det var et flott området å gå tur i. Mye gammel byggmasse og gamle kanoner som sto igjen der ute. Bortimot 1000 mennesker bor der ute per idag.

Sveaborg

Tallinn fra båten og Helsinki Domkirke

Tilbake i byen igjen gikk vi innom den Helsinki Domkirke som ligger midt i byen. Etter noe byvandring var tiden inne for noe middag. Dagen etterpå reiste vi tilbake til Norge igjen.

This entry was posted in Estland, Europa, Finland. Bookmark the permalink.